Černý pátek, Vánoce, Velikonoce nebo i den matek. Všechny tyto svátky a dny působí dobře na prodeje a vytváří nové a nové rekordy v počtu prodaného zboží. Zákazníci se zaměřují na určité produkty a prodejci musí být připraveni na větší nápor i větší zájem o jinak ne příliš oblíbené položky. Podobné je to i u léta, kdy si s prvním jarním dnem jdeme nakoupit nová trička, kraťasy nebo plavky.
Jak ale zjistit, který čas hraje ve prospěch našemu podnikání?
Identifikování prázdninových a sezónních trendů
Google Trends
Jedním z dostupných nástrojů, díky kterému můžeme identifikovat aktuální trendy je Google Trends, který nabízí přehlednou statistiku vyhledávání v průběhu jednotlivých svátků, sezón a dnů. Čas a den si můžeme zvolit podle sebe a v následném grafu uvidíme, zda je v létě oblíbenější meloun nebo čaj. Zároveň se můžeme podívat i na jednotlivé dny a svátky, při kterých roste poptávka po jídle, oblečení nebo elektronice.
Kromě toho je možné také vyhledávat v jednotlivých městech nebo lokaci, kde se nachází naše firma. Díky statistice vidíme, v jakou dobu jsou produkty, které nabízíme populární a můžeme podle toho upravit SEO optimalizaci i akce a zvýhodnění.
Google Keyword Planner
Druhým nástrojem, který můžeme použít je Google Keyword Planner, který identifikuje velmi oblíbené trendy. Do tohoto nástroje vložíme požadovaný čas, který chceme sledovat a Keyword Planner pro nás monitoruje hlavní trendy a nabízí oblast, u které by se mohla investice vyplatit.
Google Search Console
Dalším nástrojem, který nám může v tomto ohledu posloužit je dobře známá Google Search Console, která patří mezi nejdůležitější analytické nástroje a používá jí snad každý SEO specialista. Díky Google Search Console můžeme sledovat jednotlivé trendy, které jsou spojené s naším podnikáním a zaměřením, stejně jako počet návštěv, pozici, zařízení, ze kterých návštěvníci přicházejí a mnoho dalších informací. Statistiky jsou dostupné z více jak posledních 90 dní a dostupné jsou v přehledných grafech a tabulkách.
Analýzou těchto dat můžeme lépe porozumět, proč jsou některé produkty oblíbenější nežli jiné a také zjistit, jaké produkty mají nejlepší potenciál. Zmíněných 90 dní je důležitým omezením pro správce webových stránek. Statistiky z předchozích období nejsou k dispozici. Google Search Console je zároveň pouze zpětně analytickým nástrojem a nenabízí propočet strategií či možností pro budoucí vývoj.
Google Search Console je možné připojit k Google Analytics účtu a ten následně nabídne i přehled klíčových slov a jejich dopadu. To může pomoci s budoucí strategií a zaměřením vašeho podnikání.
Analytics
Google Analytics patří mezi nejdůležitější nástroje vůbec. Nabízí podrobný pohled na vývoj, trendy, úspěch SEO kampaně, ale i návštěvnost jednotlivých stránek či sekcí vašeho webu.
Důkladným sledováním tohoto nástroje můžeme správně identifikovat ideální dobu pro investice, ale i výpadky zapříčiněné špatně zvoleným produktem či sortimentem. Pokud budete správně reagovat na jednotlivé trendy, můžete jednoduše zvýšit obrat společnost i o několik desítek procent a to bez větších investic.
Podle chování návštěvníků, které vysledujete v nástrojích, zjistíte, v jakou roční dobu jsou vaše produkty oblíbené, a zjistíte, kdy změnit produkty, případně jejich propagaci. V závislosti na tom nabídnete návštěvníkům přesně to, co hledají a to ve správný čas.
Kromě trendů je třeba sledovat i jednotlivé lokace a to kvůli rozdílům v podmínkách a počasí. Ve vaší oblasti může být nyní slunečno, na druhé straně země ale může být zima a návštěvníci berou tento rozdíl v potaz.
Možností využití je opravdu mnoho a je třeba se jim plně věnovat a sledovat informace, které nabízí. Výsledkem může být velmi příznivý dopad na vaše podnikání a to nejen zvýšením prodeje, ale i lepším ohodnocením ve vyhledávání.
Vyhodnocení konkurence
Vyhodnocení konkurence je další možností, která může nabídnout zajímavé a užitečné informace. Pomocí nástrojů SEMrush nebo BrightEdge jednoduše vysledujete vyhledávací úspěch vašich konkurentů, ze kterého se pak můžete poučit. Filtrovat jednotlivé výsledky můžete například pomocí slov „léto“ nebo „den matek“, kdy zjistíte, zda jsou vaši konkurenti úspěšnější a proč tomu tak je.
Sledováním silných a slabých stránek konkurentů se můžete vyvarovat chybám a zároveň získat inspiraci u klíčových slov, ale i celkové optimalizace.
Přestávka pro analýzu
Udržování dobrého hodnocení je námaha a často tak SEO specialisté nemají čas, zastavit se a zhodnotit jednotlivé informace. Vyvarujte se této chybě a pečlivě si prostudujte data, která Vám nástroje nabídnou. Tento krok může výrazně pomoci vašemu snažení a usnadnit Vám vytvoření dobrého hodnocení nejen pro svátky a prázdniny.